قالب ساده شرکتی چهار چوب

سربریدن ۲۱ مصری توسط داعش

سربریدن ۲۱ مصری توسط داعش

 سربریدن ۲۱ مصری توسط داعش

 

 
 
 




به گزارش جام جم آْنلاین، روز یکشنبه ویدئویی از سربریدن وحشیانه 21 مسیحی مصری در لیبی به دست اعضای گروه تروریستی داعش منتشر شد. دولت مصر هفت روز عزای عمومی اعلام کرد و از شهروندان خود خواست تا دیگر به لیبی سفر نکنند؛ جایی که سال ها پیش و در زمان فرمانروایی معمر قذافی، فضای کار مناسبی برای مصری ها بود. قاهره تنها به این تدابیر و اعلام ها اکتفا نکرد و چند ساعت پس از انتشار این فیلم، جنگنده های مصری در آسمان لیبی ظاهر شدند.

قاهره می گوید چند پایگاه تروریست های داعش را هدف قرار داده اما برخی منابع در داخل لیبی می گویند غیرنظامیان نیز هدف این حملات هوایی قرار گرفته اند.

خبرگزاری رسمی لیبی گزارش داد که هواپیماهایی «ناشناس» مراکزی را در شهر «درنه»؛ جایی که انصار الشریعه شعبه داعش در لیبی آن را پایتخت خود می داند، مورد حمله قرار دادند؛ حملاتی که علاوه بر هدف قرار دادن مراکز استقرار داعش، چند غیر نظامی از جمله سه کودک و دو زن را نیز کشته است.

مصر تایید کرده است که جنگنده های خود را برای سرکوب داعش در لیبی اعزام کرده است.

همزمان، عمر حمیدان سخنگوی تشکیلات موسوم به «کنگره ملی لیبی» که گفته می شود مورد حمایت قطر است، این حملات مصر را محکوم کرد. کنگره ملی لیبی دولت موازی طرابلس را اداره می کند و اخباری نیز درباره حمایت آن از تروریست های داعش منتشر شده است.

حمیدان به شبکه الجزیره قطر گفت: لیبی کشوری دارای حاکمیت مستقل است و مبارزه با تروریسم باید از طریق دولت انجام شود.

کنگره ملی لیبی به مقامات مصر یادآور شد مسئولیت خود را برای حمایت از شهروندان لیبی مقیم مصر انجام دهد.

با این وجود، خلیفه حفتر ژنرالی که گفته می شود قرار است به عنوان وزیر دفاع لیبی منصوب شود و نیروی نظامی منسجمی را به عنوان «عملیات کرامت» با هدف مبارزه با نیروهای تکفیری و در راس آنها انصار الشریعه شاخه داعش در لیبی فرماندهی می کند پس از کشته شدن قبطی های مسیحی مصری از مصر خواست که در لیبی مداخله نظامی کند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سی ان ان، ژنرال حفتر گفت که «به شدت» از دخالت نیروهای مصری برای مبارزه با نیروهای تکفیری که 21 قبطی را سر بریدند، حمایت می کند.

حفتر در مصاحبه با وائل الابراشی خبرنگار مصری همچنین قطر، ترکیه و سودان را متهم به حمایت از تروریست ها کرد و گفت: هدف نهایی گروه های تروریست مورد حمایت این سه کشور، مصر است.

ژنرال لیبیایی که حدود دو سال است با گروه های تروریستی داخل لیبی درگیر است درباره مداخله نظامی مصر در واکنش به قتل قبطی ها به دستداعش افزود: هر وسیله ای که این گروه های تروریستی را تهدید کند، تایید می کنیم... برای ما هر شهر مصر مانند شهری در لیبی است و مرزها نباید مانعی بر سر راه مبارزه با تروریسم و هدف قرار دادن این گروه ها باشند.

حفتر افزود: اگر این تروریست ها بر لیبی مسلط شوند قطعا هدف بعدی آنها مصر خواهد بود.

این اظهارات ژنرال لیبیایی بیراه نیست. اساسا جریان های تکفیری را نمی توان به صورت محلی و محدود مهار کرد و یکی از آفت های مبارزه با تروریسم تکفیری همین نگاه جزیره ای و ملاحظات جغرافیایی –سیاسی است.

آنگونه که رویترز گزارش کرده است، مصر پس از کشته شدن شهروندان قبطی خود در لیبی از ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم خواسته که جدیت بیشتری را برای نابودی داعش به خرج دهد، اما واقعیت این است که ائتلاف مذکور از تناقضات آشکاری رنج می برد؛ تناقضاتی مانند شراکت خود حامیانداعش در ائتلاف علیه آن؛ امری که مبارزه با تروریست ها را در قالب این ائتلاف، دشوار و حتی غیرممکن کرده است.

جنایات داعش این بار در شمال آفریقا نشان داد که برخورد جزیره ای و محلی با تروریسم کافی نیست و برای ریشه کردن تروریست ها رسیدن به راهبردی جامع، ضرورت دارد؛ راهبردی که در قالب سازوکارهای همکاری امنیتی پیاده شود و لزوم همکاری های امنیتی منطقه ای را در قالب توافق های جدید با ترسیم نقشه راه تازه ای برای امنیت منطقه آشکار می کند.

شاید تهدیدهای جدید داعش بتواند چهره های امنیتی منطقه را با هدف دفع شر مشترک، دور یک میز بنشاند.

5 نظر

  1. نظرات کاربران:

       سیدمصطفی باقی در ۱۳۹۳/۱۲/۰۱ - ۱۶:۴۹:۵۷
    پاینده باشید

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۴:۲۰:۰۵
    Hi my family member! I want to say that this article is awesome, great written and include approximately
    all significant infos. I would like to peer extra posts like this .

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۰۲:۳۷
    I would like to thank you for the efforts you have put in writing
    this website. I really hope to check out the same
    high-grade blog posts from you in the future as well.
    In truth, your creative writing abilities has encouraged me to
    get my own, personal site now ;)

       Clarita در ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۲:۱۰:۳۸ Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search
    Engine Optimization? I'm trying to get my blog to
    rank for some targeted keywords but I'm not
    seeing very good gains. If you know of any please share.
    Many thanks! http://exonal.com/index.php/en/component/k2/itemlist/user/70919


    نوشتن دیدگاه