تبلیغات

آخرین ارسال های تالار
هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
فرضیه زمان خروج سفیانی

 مقاله زیر را یکی از برادران عزیز به نام جناب آقای (سهیل ترابی) برای بنده ارسال کرده اند به نظرم زحمت زیادی برای نوشتنش کشیده اند لذا برای سایر دوستان نیز قرار می دهم تا با نظرات سایر اساتید و عزیزان کامل شود

به نام خدا

مقدمه :

 

مدتها بود به این موضوع فکرمیکردم فاصله بین خروج سفیانی تا لحظه مرگش در بیت المقدس  چند ماه است  

سوالاتی در این بین بود که روایات مختلف و همچنین ترجمه های فارسی متفاوت پیچیدگی پاسخ به این سوال را بیشتر میکرد

مثلا ایا آغاز کار او در رجب است یا صرفا ماه رجب ماه اعلان و معرفی دولت آیا میتوان ماه دیگری برای خروج او در نظر گرفت؟

در این مجال من فقط به بیان روایتها و نتیجه گیری از آنها و فرضیه های موجود در رابطه با فاصله حرکت سفیانیو زمان خروج او میپردازم میپردازم و درباره صحت یا عدم صحت روایات صحبتی  ندارم و دانشی هم در این باره  ندارم (هرچند سعی شده از منابع معتبر روایات اخذ شود) امیدوارم دوستانی که این مطلب را میخوانند و در این باره صاحب نظر هستند ما را یاری دهند .

 

سه فرضیه من در این مقاله در نظر میگیرم :

.1.  فرض اول بنابر روایت زیر ظاهر شدن سفیانی در ماه صفر خواهد بود :

اختلاف ۴نفردرماه صفر : عائذ درمکه ، سفیانی واصهب درشام ومردی  مصری که جباراست.

یختلف الناس فی صفر ویفترق الناس على أربعه نفر رجل بمکه العائذ ورجلین بالشام أحدهما السفیانی والآخر من ولد الحکم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلک أربعه. (1) ( الفتن  ۱۷۳ )

یختلف الناس فی صفر ویفترقون على أربعه نفر رجل بمکه العائذ ورجلین بالشام أحدهما السفیانی والآخر من ولد الحکم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلک أربعه فیغضب رجل من کنده فیخرج إلى الذین بالشام فیأتی الجیش إلى مصر فیقتل ذلک الجبار ویفت مصر فت البعره ثم یبعث إلى الذی بمکه.(2) ( الفتن۱۷۴ )

 

بنابر این روایت در ماه صفر چهارنفر در جهان اسلام ظاهر میشوند؛ سفیانی اصهب ابقع و پناهنده ای در مکه .که احتمالا منظور از پناهنده ای در مکه  امام عصر است .میدانیم که سفیانی و ابقع و اصهب و جنگ این سه تن پیش از ظهور است پس قطعا این روایت به ماه صفر پس از قیام امام عصر در شنبه محرم سال فرد قمری اشاره ندارد بلکه پیش از " ظهور و قیام امام " در "رمضان و محرم"  اتفاق می افتد .

همچنین در روایتی دیگر به جنگهای صفر تا صفر اشاره شده که به نظر می اید از ماه صفر سال قبل از قیام تا ماه صفر بعد از قیام به طول می انجامد  شامل نبردهای سفیانی برای به قدرت رسیدن و نبرد قرقیسیا و نبرد امام با سفیانی میشود

إذا أراد الله أن یظهر آل محمد، بدأ الحرب من صفر إلی صفر، وذلک أوان خروج المهدی علیه السلام(3) (معجم الاحادیث المهدی ج۳ح۷۵۶ ) .

بنابر روایت زیر سفیانی شش ماه خواهد جنگید و مناطق پنجگانه را تصرف خواهد کرد بنابر این از ماه صفر سال زوج که در روایت بالا به عنوان آغاز کار سفیانی اشاره شد تا شش ماه بعدش که ماه رجب خواهد بود سفیانی مشغول جنگ و تصرف مناطق پنجگانه خواهد بود .

السُّفْیَانِیُّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ فِی رَجَبٍ وَ مِنْ‏ أَوَّلِ‏ خُرُوجِهِ‏ إِلَى‏ آخِرِهِ‏ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ یُقَاتِلُ فِیهَا فَإِذَا مَلَکَ الْکُوَرَ الْخَمْسَ مَلَکَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ لَمْ یَزِدْ عَلَیْهَا یَوْماً.[4]  (. نعمانی، الغیبۀ، ص 300)

سفیانی از علایم حتمی و قطعی است و در ماه رجب خروج می کند. از ابتدای حرکت او تا آخر کارش، پانزده ماه به طول می‌­انجامد. شش ماه آن را به جنگ و نبرد می­گذراند و چون سرزمین‌های پنج‌گانه (تمام منطقه شام) را به تصرف خود درآورد، نه ماه بر این مناطق حکومت می کند و یک روز هم بر این مدت اضافه نمیشود.

و سپس در اخرین جمعه ماه رجب پس از  منخسف شدن ماه در نیمه رجب،  در حالی که بر منبر مسجد دمشق قرار گرفته اعلام حکومت میکند

ام‌ سعید اخمسیه‌ به‌ امام‌ صادق‌(ع‌) عرض‌ می‌کند:« یابن‌ رسول‌الله(ص‌) فدایتان‌ شوم‌! نشانه‌ای‌ از خروج‌ و قیام‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) در اختیارم‌ بگذارید و به‌ من‌ مرحمت‌ کنید. »

حضرت‌ به‌ من‌ فرمودند:

«ام‌سعید! وقتی‌ ماه‌ در شب‌ بدر(ماه کامل) ماه‌ رجب‌ گرفته‌ شود و خسوف‌ رخ‌ دهد، مردی‌ پس‌ از آن‌ خروج‌ کند و به‌ دنبال‌ آن‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) قیام‌ خواهند کرد. » (5 )(اثبات الهدایه،ج3،ص575)

البته درباره اینکه تاریخ ای خروج دقیقا نیمه ماه رجب است یا همان جمعه اخر ماه رجب نتوانستم به جمع بندی برسم.

پس از این بنابر روایت 9 ماه حکومت سفیانی شروع میشود که در این بین نبرد قرقیسیا و حمله به عراق و فرستادن لشکری به عربستان و مشخصا مکه و مدینه در دستور کار قرار میگیرد .

در جمعه شب بیست و سوم ماه رمضان صیحه اسمانی شنیده شده و امام معرفی میگردد و عملا دوره غیبت تمام میشود ولی باز هم این ظهور مخفیانه و برای افراد خاص است .

در شوال نبرد قرقیسا در حال رخ دادن است .و خسف بیدا لشکریان سفیانی در ماه شوال یا ذی القعده رخ داده

همچنین احتمالا در ابتدای ماه ذی القعده  مرگ اخرین حاکم عربستان با نام عبدالله اتفاق می افتد و به هم ریختگی حکومت  حجاز را در پی دارد . کشتار حجاج و نزاع بین قبایل در هنگام حج  اعلام خبر مرگ پادشاه پس از چهل روز  مخفی ماندن در روز عرفه و ماه ذی الحجه.

 

 

امام صادق(ع) :

موقعی که مردم در سرزمین عرفات در حال وقوف می باشند سواری برشتری سبک سیر به آنجا وارد می شود و مرگ خلیفه را خبر می دهد و با مرگ او فرج آل محمد(ص) و گشایش کار تمام مردم فرا می رسد.(6) (  بحار ج 52 ص 240 ) .

 

شهادت نفس زکیه در ماه ذی الحجه 15  روز پیش از قیام امام و در حین قرائت پیام امام و دعوت از مردم برای بیعت با امام ، توسط عناصر امنیتی باقیمانده از حکومت حجاز .

و سرانجام قیام امام در 10 محرم و عاشورایی که در روز شنبه واقع شده پس از نماز صبح مابین رکن و مقام و ندای یا اهل العالم ...

تا اینجا شش ماه از خروج سفیانی در ماه رجب گذشته و دوازده ماه از زمان آغاز به کار در ماه صفر و بنابر حدیثی که بالاتر ذکر شد از ابتدا تا انتهای کار او پانزده ماه خواهد بود بنابراین او تنها سه یا چهار ماه زنده خواهد بود یعنی نهایتا  در ماه ربیع الثانی او به 15 ماه می رسد.و موعد مرگش فرامیرسد .

اما اینجا یک مشکل وجود دارد و ان اینکه در حدیث زیر اشاره شده

عن أبی بصیر عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال سألته عن رجب، قال: (ذلک شهر کانت الجاهلیه تعظمه وکانوا یسمونه الشهر الأصم، قلت شعبان، قال: تشعبت فیه الأمور، قلت رمضان، قال: شهر الله تعالی وفیه ینادی باسم صاحبکم واسم أبیه، قلت شوال، قال: فیه یشول أمر القوم، قلت فذو القعده، قال: یقعدون فیه، قلت فذو الحجه، قال: ذاک شهر الدم، قلت فالمحرم، قال: یحرم فیه الحلال و یحل فیه الحرام، قلت صفر وربیع، قال: فیها خزی فظیع وأمر عظیم، قلت جمادی، قال: فیها الفتح من أولها إلی آخرها).( کتاب مهدی موعود صفحه ۱۰۵۶ )

از ابوبصیر نقل کرده که گفت: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم ماه رجب، چا ماهی بوده است؟ فرمود: ماه رجب را مردم عهد جاهلیت بزرگ می داشتند و آنرا شهر اصم می نامیدند. سپس سایر ماهها را حضرت بدینگونه شرح داد. در ماه شعبان کارها از هم جدا شد، ماه رمضان ماه خداست، در آن ماه است که صاحب شما را بنام خود و پدرش صدا میزنند. در ماه شوال کار دشمنان ما بالا میگیرد، و در ذی العقده می نشینند ماه ذی الحجه ماه خون است که مسلمانان قربانی می کنند، و محرم ماهی است که در آن حلال حرام و حرام حلال میگردد، و در ماه صفر و ربیع خواری و رسوائی و امر عظیمی روی می دهد و جمادی ماهی است که از اول تا آخر پیروزی است.

 

که پس از قیام امام در ماه  محرم ، ماه جمادی سراسر پیروزی بوده اگر فرض کنیم اوردن ماه جمادی به خاطر نبرد با سفیانی و شکست او در این ماه است این تناقض چگونه بر طرف میشود در جواب شاید بتوان گفت چیزی که در جمادی رخ خواهد داد حتی از مرگ سفیانی هم مهمتر بوده و الزاما خبر فتح وظفر در ماه جمادی مربوط به شکست سفیانی نیست .

 

.2. فرض دوم : خروج سفیانی در ماه رجب

در این فرض بر این موضع تاکید میشود که چون احادیث از خروج سفیانی در ماه رجب و اعلام مخالفت با او توسط سید خراسانی و سید یمنی در همان زمان صحبت شده پس شروع کار او هم در رجب بوده که اشکالاتی اساسی به این فرض وارد است

ایراد اول : چگونه ممکن است بدون هیچ پشتوانه و قدرتی و حرکتی به یکباره او در مسجد دمشق ظاهر شود و اعلام حکومت کند و از مردم درخواست بیعت کند و با او بیعت شود و جمع زیادی در اطراف او متمرکز شوند و چنان سپاهی به وجود اید که ظرف شش ماه به نبرد با مخالفین در 5 منطقه بپردازد  و سپس در قرقیسیا شرکت کند.

عده ای دراینباره به حدیثی از امیرالمومنین استناد میکنند که میفرمایند " اولین منبری که سفیانی از ان بالا میرود منبر دمشق است" 

این دوستان معتقدند این خطبه خواندن و بالا رفتن از منبر پس از اولین نبرد او در ماه رجب بوده. که اغاز کار او محسوب میشود و نبردهای شش ماهه تازه از اینجا کلید خواهد خورد

در پاسخ به این اشکال میتوان گفت سفیانی نیز همچون ابوبکرالبغدادی که تا لحظه حضور در مسجد موصل و خواندن اولین خطبه ناشناخته بود و پیش از ان در حال نبرد و تسخیر مناطق شام و عراق بود ، ناشناس خواهد بود و پس از موفقیت در نبردهای منطقه ای شام و کور خمس از منبر دمشق به عنوان اولین خطبه و منبرش بالا میرود و اعلان حکومت جدید میکند.

 ایراد دوم :  در این فرضیه سفیانی علاوه بر نبرد برای دستیابی به کور خمس و فتح  این مناطق باید وارد قرقیسیا شود و هم گرفتن مناطق پنجگانه و هم نبرد قرقیسیا در همین شش ماهی باشد که او قرار است بجنگد  .

در حالی که میدانیم نبرد قرقیسیا پس از شش ماه جنگ سفیانی برای  تسلط بر مناطق پنجگانه خواهد بود نه همزمان و ظرف همین شش ماه.

(البته روایتی که مستقیما اشاره کند نبرد قرقیسیا پس از ششماه نبردهای کورخمس باشد نیافتیم اما منطقی نیست که هم بتوان اصهب و ابقع را شکست داد و هم در جنگ بزرگی چون قرقیسیا شرکت کرد که تاریخ نه مشابه آن را دیده و نه خواهد دیدو در آن پیروز شود  و پس از آن نیز دو سپاه به سمت عراق و به سمت عربستان ارسال کند و همه ظرف شش ماه صورت پذیرد که بسیار دور از انتظار است )

 

 

در عقد الدرر نیز در همین زمینه روایتی از امام محمد باقر (ع) نقل شده که به قرار زیر است:

سه پرچم در شام برافراشته می شود; پرچم اصهب، پرچم ابقع و پرچم سفیانی، سفیانی ابتدا با ابقع درگیر می شود و او و همراهانش را به قتل می رساند، آنگاه اصهب را می کشد، سپس تنها چیزی که سپاهیان سفیانی به آن می اندیشند حرکت به سوی عراق است و سپاهیان او از قرقیسیا عبور می کنند  ( المقدسی الشافعی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی اخبار المنتظر، ص 67 )

 

رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:

«هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه (کُوَر خمس): دمشق، حُمْص، حلب، اردن، قنّسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید.»

(  غیبت نعمانی، ص 163؛ روزگار رهایی، ج 2، ص 1129. )

 

ابن حماد در روایت دیگری از امام علی(ع) نقل می‌کند:

«سفیانی بر شام غالب می‌شود، آنگاه در قرقیسیا نبردی بین آنان رخ می‌دهد، تا اینکه پرندگان آسمان و درندگان زمین از کشته‌های آنان سیر می‌شوند.»[]  ( الفتن، ابن حماد، ح۸۳۸، ص۲۰۸. )

در این نوع نگاه باید ظرف شش ماه هم کورخمس فتح شود هم نبرد قرقیسیا صورت گیرد و هم امام خروج کند و سپس سفیانی نه ماه نیز حکومت کند که در ان صورت اخر کار او ماه رمضان سال بعد خواهد بود که با هیچ منطق و روایتی سازگاری ندارد .

ایراد سوم : امام صادق (ع) :‌ اگر سفیانی را ببینی او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون ،‌ چشمانی کبود،‌ و موهای زرد دارد و بانگ می زند. اول انتقام و وانگهی آتش. او بقدری خبیث است که همسر و مادر و بچه هایش را زنده بگور می کند تا مخفیگاه او را به کسی نگویند!

( بحار الانوار ج ۵۲ - ص  ۲۰۶ )

میشود کسی خروج کند و بعد برای شناسایی نشدن همسر و فرزندان و مادرش را بکشد اگر قرار باشد یک باره در ماه رجب خروج کند

اگر فرض کنیم مربوط به قبل از خروج در ماه رجب باشد به چه علت باید او چنین جنایتی مرتکب شود تا مورد شناسایی قرارنگیرد غیر از اینکه او همچون داعش و رهبرش ابوبکرالبغدادی به صورت زیرپوستی و مخفیانه در حال تصرف مناطق پنجگانه می باشد و تا لحظه لازم قصد نمایان شدن ندارد .

 

 

.3. فرض سوم : فاصله 18 ماه و اندی از خروج در ماه رجب تا قیام امام در محرم

در بعضی ازبرداشتها از احادیث  نیز اشاره شده که فاصله خروج سفیانی در رجب تا خروج امام در محرم 18 ماه و اندی است

به اینصورت که سفیانی در ماه رجب خروج می کند و حضرت 15 ماه بعد (به مدت حمل ناقه) در ماه رمضان و در شب قدر (23 ماه رمضان)، ظهور می فرمایند. و سپس در دهم عاشورا ماه محرم، قیام و خروج خویش را به جهانیان اعلام می کنند؛

 پس بین خروج سفیانی و خروج (قیام) امام مهدی علیه السلام، حدود 18 ماه و 17 روز فاصله است. (15 ماه + 3 ماه و 17 روز).

 

این نوع نگاه چندوقتی است که به شدت  تبلیغ میشود و مورد تاکید واقع میشود و علت اصلی نگارش این مطلب هم گسترش این نگاه بود .

 حال انکه فرض بالا  با روایت طول مدت حرکت سفیانی از آغاز تا پایان مبنی بر 15 ماه بودن در تضاد است

و همچنین ایرادات بسیاری از نظر عقلی دارد  فی المثل  اینکه سفیانی 15 ماه تمام در حال کشورگشایی باشد و کسی جلودار او نباشد ؛ مسلمانان و شیعیان قتل عام شوند و پس از 18 ماه  امامی که مدافع شیعیان و مسلمانان است برای دفع فتنه او قیام کند که از نظر روایی و منطق میدان جنگی کاملا دارای اشکالات اساسی است.

                                                                   

                                                                    والله اعلم

 

لطفا با نظرات و انتقادات خود مارا یاری کنید

بازهم تاکید میکنم در جایگاهی نیستم که درباره صحت سند روایات یا میزان اعتبارشان اظهار نظر کنم

صرفا تلاشی برای پاسخگویی به یک سوالی است که مدتها ذهنم را مشغول کرده

نویسنده: سهیل ترابی

 



:: لینک ثابت
ن : s313a
ت : 24 شهریور 1395
بازدید : 1301
نظرات : 17
17 دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

سهیل در تاریخ : چهارشنبه 24 شهریور 1395 - - گفته است :
ضمن سلام و تشکر از شما از دوستانی که مطلب رو میخونن خواهش میکنم حتما بعد از خوندن متن نظرشون رو بگن و اگر سوال یا نظقطه ابهامی وجود داره مطرح کنن تشکر دوباره از مدیریت وبسایت

رضا(زمان ظهور) در تاریخ : پنجشنبه 25 شهریور 1395 - - گفته است :
با سلام و تشکر از مقاله خوب وعالیتون.. یک نکته در مورد مرگ یا کشته شدن اخرین حاکم حجاز که به نظر میرسه غیر از عبدالله باشه و شخص دیگری هست و به عنوان اخرین حاکم قبل از ظهور در حجاز مطرحه و نه عبدالله که ااخرین حاکم مقتدر حجازه و بعد از مرگش حکومت های چند ماههو چند روزه شروع میشه... ممنون از شما و موفق باشید.

سهیل در تاریخ : پنجشنبه 25 شهریور 1395 - - گفته است :
سلام تشکر از نظرتون. ببینید علت اینکه من اخرین پادشاه حجاز رو عبدالله میدونم اینه که من به دو عبدالله معتقدم نفر اول مرگش حکومت را سست میکند چرا که بسیار قدرتمند بوده و نفر دوم کار حاکمان حجاز را تمام میکند و ناقوس نابودی را به صدادراورده به نظرم روایات هنرمندانه دونفر را در قالب یک روایت معرفی کرده اند که همنام هستند و هردوعبدالله .البته این نتیجه گیری منه وگرنه الله اعلم

کاربر در تاریخ : دوشنبه 29 شهریور 1395 - - گفته است :
عرض سلام و تبریک عید سعید غدیر خم (بویژه محضر ذراری حضرت زهرا سلام الله علیها) از دوستان تشکر میکنم که مطالب خوب و فکر شده ای در اخیار ما میگذارن انشاالله در آینده هم منتظر اینگونه مقالات هستیم. یا علی (علیه السلام)

اسد در تاریخ : جمعه 2 مهر 1395 - - گفته است :
سلام...شاید منظورروایات از عبدالله که آخرین حاکم حجازه....همین عبدالله دوم پادشاه اردن باشه....ناگفته نمونه که خاندان شریف حسین آخرین حاکمان حجاز در دوره عثمانی بودن....و هنوزم که هنوزه خودشون رو کلیدداران اصلی حرمین شریفین میدونن...

مجتبی در تاریخ : جمعه 2 مهر 1395 - - گفته است :
با سلام تحلیل های روایی باید با واقعیات جاری منطقه منطبق باشه طبق روایات ملک سلمان از این حج تا حج بعدی اخرین سال حکومتشه و فروپاشی سیاسی عربستان زمینه برای قدرت گیری یمانی فراهم میشه کما این که یمانی در خاک عربستان نیرو داره در دیدگاه اهل سنت امام عصر شخصیته از نوادگان امام حسن و مثل انسان طبیعی به دنیا اومده و طول عمر عادی داره از جایی که جبهه شیطان از ابتدای خلقت کارش شبیه سازی جریانات حق بوده برای گمراهی بشر در زمینه امام عصر نیز بیکار ننشسته و امام عصر تقلبی رو مهیا کرده می بینم روزی رو که پرچمی سرخ برافراشته میشه برای مبارزه با یهود و رافضی ها و گروه های نظامی سوریه بهش ملحق میشن چون اعتقاد به امام زمان بودن اون دارن و سپس سوریه رو تصرف کامل می کنن و داستانی که راجع سفیا

مجتبی در تاریخ : جمعه 2 مهر 1395 - - گفته است :
می بینم روزی رو که پرچمی سرخ برافراشته میشه برای مبارزه با یهود و رافضی ها و گروه های نظامی سوریه بهش ملحق میشن چون اعتقاد به امام زمان بودن اون دارن و سپس سوریه رو تصرف کامل می کنن و داستانی که راجع سفیانی همه می دونن ظهور حضرت رو زیر ۷ سال می بینم و از دو سال آینده وضعیت ایران رو هم مطلوب نمی بینم خدا بهمون رحم کنه ... خیلی از این چند سال تا ظهور حضرت نگرانم گزینه منجی جعلی و زیر یه بیرق در اوردن همه گروه های مبارز و تمام کردن کار اسد و حمله به عراق و سپس ایران در دستور کار غرب هستش که ما در فتنه سفیانی خواهیم دید

سهیل در تاریخ : یکشنبه 4 مهر 1395 - - گفته است :
با تشکر از کاربری با نام اسد به نظر نمیاد منظوراز عبدالله روایات ملک عبدالله اردن باشه چرا که تضمین ظهور مرگ عبدالله هست این یعنی عبدالله در حجاز حکومت مقتدرانه دارد و تا او باشد شرایط برای علنی شدن امام فراهم نیست به همین علت است که به محض مرگ اخرین حاکم حجاز امام خروج میکند . پس قطعا عبدالله مورد نظر و خاندان فلان روایات حاکمان حجازی و ان شا الله ال سعود فعلی هستند

مجتبی در تاریخ : شنبه 17 مهر 1395 - - گفته است :
نشانه های ظهوری که فعلا باید منتظر بود: حجاز: بعد از اتفاق افتادن مرگ عبدالله و پیش بینی دقیق امام صادق مبنی بر این که سه بار خبر مرگ او می آید که دقیقا سه بار خبر اومد و بار سوم خبر مرگ تایید شد و قسمت دوم حدیث مبنی عدم حکومت های چند ساله که میشه زیر سه سال باید امسال تا حج بعدی منتظر رفتن ملک سلمان باشیم یمن: که جز پنج نشانه اصلیه، قطعا پیروز جنگ خواهند بود در مقابل عربستان و در زمان ظهور قائم نقش مهمی ایفا خواهند کرد سوریه: سه پرچم سفیانی(النصره و متحدان) اصهب(ارتش سوریه) ابقع(داعش) البته اینا احتمالاتی هست که بنده دادم، سفیانی دوم که سفیانی اصلی هست بیاد النصره و متحدانش به وی احتمال زیاد ملحق خواهند شد
پاسخ شما : سلام تشکر از نظرتون

سهیل در تاریخ : دوشنبه 19 مهر 1395 - - گفته است :
با سلام نمیدونم این نظر که اصهب رژیم اسد هست را اولین بار چه کسی مطرح کرده که این همه همه گیر شده روایات مرگ پادشاه شام و مصر را کنار گذاشته ایم ورود اصهب از جزیره به شام را کنار گذاشتیم سخت شدن تسخیر مرکز برای اصهب را کنار گذاشتیم حمایت ترک ها از اصهب را تعبیر اشتباه به روسها کرده ایم که مبنایش بر اساس بیست سال قبل است و چسبیده ایم به معنی چندم کلمه اصهب که اسد معنی میدهد
پاسخ شما : سلام بله درسته به نظریه اصهب بودن اسد اشکالات زیادی وارد هست ولی هر دو احتمال مطرح هست کماکان

مجتبی در تاریخ : شنبه 24 مهر 1395 - - گفته است :
واقعا پیدا کردن دقیق مصادیق به دلیل دوری زمانی ما از ائمه طبیعیه و حتی ممکنه بعضی از احادیث کلمه به کلمه درست باشه و درکش فقط برای اهل دل باشه تا اینا سندی محرمانه در طول زمان برای شیعیان خاص باشه ولی چیزی که مهمه و ادمو دلگرم می کنه که در مسیر تحولات تا ظهور حضرت قرار داریم
پاسخ شما : سلام روایات عصر ظهور با همه پیچیدگی ای که دارند ولی اگر کسی بدون پیش داوری آنها را مورد پژوهش قرار دهد بسیار باعث آرامش است چرا که حق برایش اشکار می گردد و یافتن حقیقت آرامش بخش ترین لذت هستی است

manicure مدیر سایت در تاریخ : یکشنبه 13 فروردین 1396 - - گفته است :
I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get set up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I'm not very internet smart so I'm not 100% positive. Any tips or advice would be greatly appreciated. Many thanks

manicure مدیر سایت در تاریخ : یکشنبه 13 فروردین 1396 - - گفته است :
I was pretty pleased to find this website. I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely appreciated every part of it and i also have you saved as a favorite to check out new stuff in your website.

manicure مدیر سایت در تاریخ : شنبه 19 فروردین 1396 - - گفته است :
I don't even understand how I stopped up right here, but I believed this put up used to be great. I don't recognise who you're however certainly you're going to a well-known blogger if you happen to aren't already. Cheers!

https://Ramonitacalin.Wordpress.com/2015/01/03/exercise-routines-for-nail-fungus مدیر سایت در تاریخ : سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 - - گفته است :
You can definitely see your skills within the paintings you write. The world hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

manicure مدیر سایت در تاریخ : یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 - - گفته است :
That is a good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate information… Thanks for sharing this one. A must read post!

foot pain arch مدیر سایت در تاریخ : چهارشنبه 31 خرداد 1396 - - گفته است :
Ridiculous quest there. What happened after? Take care!

دیدگاه خود را به ما بگویید

نظر شما :

برای افزایش امنیت لطفا کدی را که در تصویر زیر می بینید در کادر وارد کنید :
CAPTCHA Image   Reload Image
Enter Code*: