قالب ساده شرکتی چهار چوب

نشانه های حتمی بیش از پنج علامت است ویرایش دوم

نشانه های حتمی بیش از پنج علامت است ویرایش دوم

 

 

 

 

 

 

دو تصویر فوق مربوط به کتاب ((تحلیل تاریخی نشانه های ظهور)) تالیف :مصطفی صادقی  صفحه 137و 138می باشد که به تبیین نشانه های حتمی می پردازد و در این جدول تا هشت نشانه را برای نشانه های حتمی بر می شمارد

البته باید طلوع خورشید از مغرب و اختلاف بنی العباس را به این هشت مورد ملحق و تا ده مورد افزایش داد.

 

 

 

تصویر فوق مربوط به کتاب ((تاملی در نشانه های حتمی ظهور ))صفحه 261  تالیف : نصرت الله ایتی که ناشر ان موسسه اینده روشن می باشد

در تصویر فوق مولف بعد از بیان نشانه های مشهور حتمی شامل خروج سفیانی، خروج یمانی، ندا من السماء، قتل نفس الزکیه و خسف بیدا نشانه های زیر را نیز با ذکر روایت با لفظ من المحتوم از نشانه های حتمی معرفی می کنند:

1: اختلاف بنی العباس

2-اشکار شدن دست در اسمان

3:طلوع خورشید از مغرب

به روایت زیر توجه کنید که در ان اختلاف بنی العباس و طلوع خورشید از مغرب حتمی و پیدا شدن کف دستی در اسمان  حتمی دانسته شده است

1-از جمله در روايت معتبري، ابوحمزه ثمالي از امام صادق(علیه السلام) مي‌پرسد:
ان اباجعفر(علیه السلام) كان يقول: ان خروج السفياني من المحتوم؟ قال [لي]: نعم و اختلاف ولد العباس من المحتوم و قتل النفس الزكية من المحتوم و...؛ (به عنوان نمونه بررسی سند این روایت که از روایات معتبر می باشد رو در نکته 1 ببینید)
امام باقر(علیه السلام) پيوسته مي‌فرمودند خروج سفياني از علائم حتمي است. امام صادق(علیه السلام) در پاسخ فرمودند: بله و اختلاف فرزندان عباس از محتومات است و كشته شدن نفس زكيه از محتومات است و...

 http://www.intizar.ir/vdcak6nu149ny.5k4.html

 

2-عن ابي عبدالله عليه السلام انه قال: قلنا له:السفياني من المحتوم؟

فقال:نعم، و قتل النفس الزکيه من المحتوم، و القائم من المحتوم، و خسف البيداء من المحتوم، و کف تطلع من السماء من المحتوم

و النداءمن السماء من المحتوم فقلت: واي شي ء يکون النداء؟

فقال:مناد ينادي باسم القائم و اسم ابيه عليهم السلام».   ( غيبت نعماني ص 257 ط صدوق حديث 14 و 15. ).

راوي گفت: به امام صادق عليه السلام عرض کرديم:سفياني حتمي است؟

فرمود:آري و کشته شدن نفس زکيه حتمي است، و قائم عليه السلام از حتميات است. و فرو رفتن سرزمين بيداء و لشکريان سفياني حتمي است، و ظاهر شدن کف دستي از آسمان حتمي است، و ندا از آسمان حتمي است.

عرض کردم:ندا چه خواهند بود؟

فرمود: ندا دهنده اي که به نام حضرت قائم عليه السلام و نام پدرش را ندا خواهد داد.

http://www.rasekhoon.net/library/content-61971-4.aspx

 3-ستفضل بن شاذان از ابوحمزه ثمالی نقل می کند: قُلْتُ لاَبیِ جَعْفَرٍ خُرُوجُ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُوم؟ قالَ نَعَمْ وَالنِّداءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِها مِنَ الْمَحتُومِ وَاخْتِلافُ بَنِی الْعَباسِ فِی الدَّوْلَةِ مِنَ الْمحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیة مَحْتُومٌ وَ خُرُوجُ الْقائِمِ مِنْ آلِ مُحَّمد مَحْتُومٌ(الارشاد ج 2 ص 371)
به امام باقر علیه السلام عرض کردم: آیا خروج سفیانی حتمی است؟ فرمودند: آری، صیحه آسمانی نیز از علایم حتمی است و طلوع خورشید از مغرب حتمی است. اختلاف بین بنی عباس در رابطه با حکومت، حتمی است. کشته شدن نفس زکیه حتمی است، قیام قائم آل محمد صلی الله علیه و آله حتمی است

http://www.hawzah.net/fa/magart.html?MagazineID=0&MagazineNumberID=3830&MagazineArticleID=29261

3

4- أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ قَالَ‏  حَدَّثَنِي ابْنُ أَبِي‏يَعْفُورٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمْسِكْ بِيَدِكَ هَلَاكَ الْفُلَانِيِّ اسْمُ رَجُلٍ مِنْ بَنِي الْعَبَّاسِ‏ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ وَ جَيْشُ الْخَسْفِ وَ الصَّوْتُ قُلْتُ وَ مَا الصَّوْتُ أَ هُوَ الْمُنَادِي فَقَالَ نَعَمْ وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ ثُمَّ قَالَ الْفَرَجُ كُلُّهُ هَلَاكُ الْفُلَانِيِّ مِنْ بَنِي الْعَبَّاس( للنعماني)، النص، ص: 258)

ابن أبى يعفور گويد: امام صادق عليه السّلام به من فرمود: «هلاك فلانى [- نام مردى از بني عبّاس-] را با دستت داشته بشمار و خروج سفيانى را، و كشته شدن نفس زكيّه را، و سپاهى را كه در زمين فرو مى‏روند، و آن آواز را، عرض كردم: آواز چيست آيا همان نداكننده است؟ پس فرمود: آرى و صاحب اين امر بدان وسيله شناخته مى‏شود، سپس فرمود: فرج كامل در نابودى فلانى [از بني عبّاس‏] است».

 

5-أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ أَبِيهِ‏ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الصَّامِتِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا مِنْ عَلَامَةٍ بَيْنَ يَدَيْ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ بَلَى قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ هَلَاكُ الْعَبَّاسِيِّ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاءِ وَ الصَّوْتُ مِنَ السَّمَاءِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَخَافُ أَنْ يَطُولَ هَذَا الْأَمْرُ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هُوَ كَنِظَامِ الْخَرَزِ يَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً.   الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص263)
 

(خبر داد ما را احمد بن محمّد بن سعيد او گفت: حديث كرد ما را قاسم ابن محمّد او گفت حديث كرد ما را عبيس بن هشام او گفت: حديث كرد ما را عبد اللَّه ابن جبلة از پدرش و او از محمّد بن صامت و او از):

ابى عبد اللَّه (امام صادق) عليه السّلام گويد: بآن حضرت عرض كردم: هيچ نشانه‏اى در پيشاپيش اين كار نيست؟ فرمود: چرا. عرض كردم: چيست آن نشانه؟

فرمود: نابودى عبّاسى و خروج سفيانى و كشته شدن نفس زكيّه و فرو رفتن زمين در بيداء و صدائى از آسمان، عرض كردم: فدايت شوم ميترسم كه اين كار بطول انجامد؟

فرمود: نه، آن مانند رشته منظّمى بدنبال هم خواهد بود.

6 -  يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ قُدَّامَ هَذَا الْأَمْرِ خَمْسَ عَلَامَاتٍ ...أُولَاهُنَّ النِّدَاءُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ خُرُوجُ الْخُرَاسَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاء...(الغيبة للنعماني، النص، ص: 290)

..اى ابا محمّد همانا پيشاپيش اين امر پنج نشانه است: نخستين آنها آوازى است در ماه رمضان، و خروج سفيانىّ و خروج خراسانى، و كشته شدن نفس زكيّه و فرو رفتن زمين در سرزمین بیدا...

 

نکته 1:بررسی سند روایت شماره یک 

سند این روایت به این صورت است:

حدثنا محمد بن موسی بن المتوکل قال :حدثنا عبدالله بن جعفر الحمیری عن احمد بن محمد بن عیسی عن الحسن بن محبوب عن ابی حمزه الثمالی ...

درباره وثاقت محمد بن موسی نگاه کنید به خلاصه الاقوال ، ص 251

درباره وثاقت عبدالله بن جعفر نگاه کنید به رجال النجاشی ص 219

درباره وثاقت احمد بن محمد نگاه کنیدبه رجال الطوسی ص 351

درباره وثاقت حسن بن محبوب نگاه کنید به رجال الطوسی ص 334

درباره وثاقت ابی حمزه ثمالی نگاه کنید به رجال النجاشی ص 115

 

بنابر این همگی روات این حدیث مورد توثیق قرار گرفته اند و سند روایت معتبر و بی اشکال است

 

16 شعبان المعظم 1433 هجری قمری

اقل الطلاب سید میرافضلی

4 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۳:۴۹:۳۸
    My spouse and I stumbled over here by a different web page and thought I may
    as well check things out. I like what I see so now i'm following you.
    Look forward to looking at your web page again.

       hep c foot pain در ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۱۸:۲۸:۱۲
    Loving the info on this internet site, you have
    done outstanding job on the posts.

       Can you stretch to get taller? در ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۲:۰۴:۳۱
    Unquestionably consider that that you said. Your favorite reason seemed to be
    on the internet the simplest factor to remember of.
    I say to you, I certainly get annoyed even as other folks think about
    issues that they just do not recognize about. You controlled
    to hit the nail upon the top and defined out the whole
    thing with no need side-effects , other folks could take a signal.
    Will probably be again to get more. Thanks

       Zora در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۰:۱۹:۴۷ Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it ;) I may revisit yet again since i have saved as a favorite it.
    Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide
    other people. http://computer-service.dn.ua/component/k2/itemlist/user/2785


    نوشتن دیدگاه