قالب ساده شرکتی چهار چوب

چرا مردم عراق جلوی گروه تروریستی داعش نمی ایستند؟

چرا مردم عراق جلوی گروه تروریستی داعش نمی ایستند؟

چرا مردم عراق جلوی گروه تروریستی داعش نمی ایستند؟

داعش به علت پیوند سرزمینی که میان عراق و سوریه وجود دارد و از طریق مرزهای بین این دو کشور که از آن مراقبت جدی نمی شود به عراق وارد شده اند. از نظر طایفه ای و قومی، غرب عراق یعنی منطقه الانبار و موصل سنی نشین است. از این رو گروه داعش در این منطقه از یک پایگاه اجتماعی اقلیتی برخوردار است.

 

 

عناصر گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به (داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند.

به گزارش«تابناک»، نوری مالکی نخست وزیر عراق امروز در کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد، با بیان اینکه دولت زنگ خطر امنیتی را در کشور به صدا در آورده است، از پارلمان این کشور خواست تا هر چه سریعتر جلسه فوری برای اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر کشور به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل دهد.

با این حال بعید است که پارلمان کنونی عراق با اعلام حالت فوق‌العاده در عراق موافقت کند. زیرا دوره قانونی پارلمان عراق به پایان رسیده است. در واقع باید دو سوم اعضای پارلمان با این مسئله موافقت کنند اما اکنون رسما نمی‌توان به تشکیل جلسه و به حد نصاب رسیدن حاضران آن، امید بست.

در صورتی که حاضران در نشست پارلمان به حد نصاب برسند و با اعلام حالت فوق‌العاده موافقت کنند، به نخست‌وزیر و نیروهای مسلح عراق اختیاراتی استثنایی داده می‌شود تا شرایط فوق‌العاده در کشور را حل و فصل کنند. از جمله این اختیارات می‌توان به دستگیر کردن هر فردی که قانون منع آمد و شد را رعایت نکرده باشد، بستن تمامی رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها و محل‌های تجاری و اعمال محدودیت‌های متعدد دیگر اشاره کرد.

در همین رابطه یک مقام اگاه در گفت و گو با «تابناک» به زوایای پنهان اقدام داعش در عراق و علل پیشروی آنها پرداخته است.

این مقام آگاه بیان داشت که داعش به علت پیوند سرزمینی که میان عراق و سوریه وجود دارد و از طریق مرزهای بین این دو کشور که از آن مراقبت جدی نمی شود به عراق وارد شده اند. از نظر طایفه ای و قومی، غرب عراق یعنی منطقه الانبار و موصل سنی نشین است. از این رو گروه داعش در این منطقه از یک  پایگاه اجتماعی اقلیتی برخوردار است.

وی اضافه کرد، البته اختلافات میان دولت بغداد و سنی ها ، در قدرت گرفتن بیش از پیش داعش بدون تاثیر نبود. امروز داعش یکی از مشکلات امنیتی عراق و منطقه شده است. به هر حال آنها از توانایی برخوردارند و به جاهای مختلف لشکر کشی می کنند.  از طرفی ارتش عراق آن ارتشی نیست که بتواند با قدرت در مقابل این ها اقدام کند.

این منبع آگاه در ادامه گفت،داعش چون در استان های شیعه نشین کمتر می تواند قدرت نمایی کنند، حوزه فعالیتشان بیشتر در مناطق سنی نشین عراق مثل استان الانبار، تکریت و امثالهم است. این مناطق به طور طبیعی چون سنی هستند مقاومتی در مقابل داعش نمی کنند و از آن طرف چون یک پایگاه مذهبی مشترکی با انها وجود دارد در این قلمرو ها کار می کنند. داعش ها در مناطق شیعه نشین چون مردم با دولت هستند و اختلاف مذهبی با آنها دارند خیلی نمی توانند قدرت نمایی کنند.

وی اضافه کرد، مردم عادی و عشایر عراق از این گروه متنفرند؛ اما از این گروه می ترسند. بنابراین مردم کاری در مقابل آنها انجام نمی دهند و اگر کسی مخالفتی کند، داعش به شدت برخورد می کند. در واقع مردم این مناطق نه حمایت می کنند و نه درگیر می شوند . بنابراین مقاومت مردمی در شهرها در مقابلشان و جود ندارد.

این منبع آگاه بیان کرد، از طرف دیگر بعضی از رهبران سنی و روحانیون این مناطق، علیه دولت نوری مالکی می باشند و جو روانی علیه دولت شیعی به وجود آورده اند. همه این ها باعث می شود که انها در این استان ها فعالیت داشته باشند.

وی در پایان گفت، در مناطق مانند الانبار اگر دولت مسلط شود مردم با دولت هستند. اما اگر داعش مسلط شود مردم سکوت می کنند. اگر مقداری دولت در عراق قدرت بگیرد و نیروهای مردمی و عشایر به کمک سازمان اطلاعاتی دولت را تقویت کنند، می توانند مناطق را پاکسازی کنند. سیستم امنیتی عراق بعد از بوجود آمدن این شرایط هنوز قوام نگرفته است.

4 نظر

  1. نظرات کاربران:

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۵:۲۴
    I'm impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's both equally educative and
    engaging, and without a doubt, you've hit the nail on the head.
    The issue is something that too few men and women are speaking intelligently about.
    I am very happy I found this in my search for something relating to
    this.

       How can we increase our height? در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۵:۲۶:۰۷
    Heya i'm for the first time here. I found this board and I in finding It truly useful & it helped me out much.
    I am hoping to provide one thing back and help others like you aided me.

       How do you get taller? در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۵:۵۹:۴۴
    I all the time used to study paragraph in news papers
    but now as I am a user of net therefore from now I am using
    net for articles or reviews, thanks to web.

       Can you stretch to get taller? در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۶:۵۴:۱۴ Please let me know if you're looking for a author for your blog.
    You have some really good posts and I feel I would
    be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to
    write some articles for your blog in exchange for a link back
    to mine. Please send me an email if interested.
    Cheers!


    نوشتن دیدگاه