قالب ساده شرکتی چهار چوب

انقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی(ره)

انقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی(ره)

 

 

  پژوهشگر مهدوی گفت: امام خمینی(ره) با پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد جامع و بنیادی، راهبردی و تمدن ساز فرهنگ مهدوی را در جامعه مهندسی و رهبری کردند.

حجت الاسلام امیر محسن عرفان در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به ابعاد جامع شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: یک از دلایلی که باعث شده بر روی اندیشه شناسی امام خمینی(ره) واکاوی صورت گیرد، ابعاد شخصیت ایشان است.

 

 

وی با بیان اینکه انسان ها دو دسته اند. یا اسیر زمان هستند یا زمان اسیر آنهاست، خاطرنشان کرد: آنهایی که اسیر زمان هستند، خود به چند دسته تقسیم می شوند. عده ای در محدوده لحظه ها زندگی می کنند، دسته ای در گذشته اند و گویی برای آنها فردایی وجود ندارد و عده ای در انتظار فردا هستند. در مقابل انسان هایی هستند که مالک زمان هستند و زمان را می سازند. امام خمینی(ره) نیز ازجمله انسان هایی است که زمان اسیر آنهاست.

حجت الاسلام عرفان ابعاد جامع شخصیت امام خمینی(ره) را یکی از ضرورت های واکاوی اندیشه مهدویت امام خمینی(ره) دانست و بیان داشت: در گستره تاریخ تشیع کمترین عالم و اندیشمندی مانند امام خمینی(ره) ظهور کرده که در عرصه های مختلف درخشیده باشد، ایشان در اصول و فقه صاحب نظر بودند، در عرفان سرآمد بودند، ادیب و شاعر بودند و سیاست مداری قهار نیز بودند و در نهایت ذو ابعادی ایشان باعث می شود اندیشه مهدویت امام ارزش بیشتری پیدا کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه احیای معنویت و بطلان نظریه های غیر دینی یکی از بازتاب های اندیشه کلان امام است، اظهارداشت: این درحالی است که اندیشمندان غربی نیز بر احیای معنویت در جهان از سوی امام خمینی(ره) صحه گذاشتند، در روزگاری که روزگار شکست مکاتب فکری دنیا بود اندیشه های امام در دنیا جا باز کرد به طوری که در کالج های دنیا به خمینیسم برمی خوریم که به عنوان مکتب دینی با آن برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه دومین بازتاب اندیشه کلان امام در جهان بیداری اسلامی و هویت بخشی به مسلمانان بود، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب مسلمانان یک قدرت انگیزشی پیدا کردند و یک پیچش تاریخی در رویکرد غرب به اسلام به وجود آمد و آنچه که انقلاب اسلامی را با همه جنبش ها متمایز می کند رهبری امام خمینی(ره) است.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: بیداری اسلامی و هویت بخشی به مسلمانان با توجه به صحبت های اندیشمندان غربی و اروپایی یکی از بازتاب های اندیشه کلان امام است به طوریکه یکی از رهبران اخوان المسلمین می گوید تفاوت قیام ما و انقلاب شما این است که شما رهبری چون امام خمینی(ره) داشتید و ما رهبری مثل وی نداشتیم.

این پژوهشگر مهدوی سومین بازتاب کلان اندیشه امام را به چالش کشیدن نظریه های مربوط به انقلاب و تشکیل حکومت عنوان کرد و افزود: به این معنی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب ها از حیث هدف تقسیم می شدند به انقلاب هایی که یا پیرامون توسعه های مادی بودند یا انقلاب هایی که عمدتا براساس سکولاریزه شدن فرهنگی صورت می گرفتند.

وی با اشاره به تقسیم بندی انقلاب ها در جهان خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب، انقلاب ها و جنبش های اعتراضی را به سه قسمت تقسیم می کنیم، انقلاب هایی در کشورهای مارکسیستی به وقوع می پیوست که هدفشان ایجاد جامعه بی طبقه بود، انقلاب هایی که به دنبال جامعه احساسی و رفاه شخصی بودند که البته همه این قیام ها براساس تفکر لیبرالیسمی بود.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: در آخر نیز انقلاب هایی که آرمان های دینی دارند که برای نخستین بار انقلاب اسلامی با شعار دینی، مبتنی بر آرمان های دینی و با رهبری دینی به وقوع پیوست که ابطالی بود بر نظریه های اندیشمندان دیگر.

این پژوهشگر مهدوی گفت: نگاه ویژه امام به آموزه مهدویت ایشان را با همه اندیشمندان متمایز می کند که ما اسم این نگاه را مهندسی فرهنگ مهدوی می گذاریم، امام با یک رویکرد جامع و بنیادی و راهبردی و تمدن ساز فرهنگ مهدوی را در جامعه مهندسی و رهبری کردند.

وی با اشاره به شاخصه های اندیشه امام در آموزه مهدویت اظهار داشت: این شاخصه ها عبارت است از اینکه امام با کلی نگری، مجموعه ای و سیستمی به اندیشه مهدویت نگاه می کردند، نگاه جریانی و غیر ساکن به مهدویت داشتند، توجه به شرایط محیطی و عوامل تاثیر گذار بیرونی بر مهدویت می کردند، قدرت آینده نگری و آینده پردازی را در حوزه معارف مهدوی ایجاد کردند و استقبال از تحویل جایگاه ها و تغییر روش ها برای دست یابی به اهداف بهتر در حوزه معارف مهدوی نمودند.

حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه امام از معدود اندیشمندانی بودند که درصدد مهندسی فرهنگ مهدوی بودند، تصریح کرد: شرق شناسان در ابتدا متوجه مهدویت نبودند تا اینکه در افریقا مدعی دروغینی به نام مهدی سودانی به وجود آمد، او براساس ادعای دروغین خود بر استعمار انگلیس پیروز شد. با پیروزی انقلاب اسلامی مستشرقین به این نتیجه رسیدند که بزرگترین انگیزش بر نیروهای ایرانی در مبازرات خود آموزه مهدویت بود که باعث شد در یک پیچش تاریخی نوع نگاه کلان غرب به مهدویت، نوع نگاه سینمای غرب در مخدوش نشان دادن مهدویت بعد از پیروزی انقلاب هدفمند شود

12 نظر

  1. نظرات کاربران:

       خرید اینترنتی در ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۷:۱۶:۱۴
    سایت جالب و عالی دارید
    موفق باشی

       سئو در ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۱۲:۰۳:۱۸
    مطلب جالب و مفیدی بود
    ممنون

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۱:۴۷:۱۶
    Hi, Neat post. There's an issue together with your site in internet explorer,
    could test this? IE nonetheless is the market
    leader and a huge component of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem.

       manicure در ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۱۴:۴۴
    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

    Your site offered us with valuable information to
    work on. You've done a formidable job and our whole community will be grateful
    to you.

       chaturbatefreetokenshack.com در ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۲:۳۹:۲۹
    I'm really enjoying the design and layout of your blog.
    It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable
    for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme?

    Exceptional work!

       How do you get taller? در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۶:۱۹:۳۸ Hi there, just wanted to mention, I loved this blog post.
    It was funny. Keep on posting!


    نوشتن دیدگاه